onsdag 19. november 2008

Nei til jul før 1. desember

Siden jeg drar til Cuba neste Tirsdag, så regner jeg med å kjøpe en god del av julegaver der. Men allerede nå er det folk som snakker om at de gruer seg til å stresse med å kjøpe gaver og pynte og alt det der. Og butikkene har starta presset med julebrus og jule"alt" i hyllene sine.

Jeg kunne langa ut masse om hvor feil dette er og hvor mye jeg hater det at man føles seg pressa, og at folk sier du gruer seg til jul...

...Men jeg er jo ikke den første som klager på det her. Nesten alle er enige om at det er for tidlig. Det er dritmange som ikke er klar for Jule-stæsj i butikken, og ikke liker kjøpepresset, kaoset i butikkene, dagene man vil bruke foran peisen med kakao, men som ender på et kjøpesenter.
BEWARE!


Så kan jeg skravle litt religion også da...
Jul er jo egentlig en bursdagsfeiring. Jesu © Fødsel og greier, hurra.
Det er utrolig lett å angripe den kristne religion. Det er bare et par hundre år siden vatikanet (aka det beste kristendommen har å by på) gikk med på å innrømme at jorden faktisk var rund!
DAMN!
Og det er ikke så veldig mange århundre siden de tilsto at det var sant den "nye" påstanden om at Sola var sentrum av vårt SOLsystem.
Alt baserte seg altså på den flate jorda vår for ikke lenge siden.
Tullebukker!


Men så var det de folka som bestemte vi skulle ha jul da, så noe godt har de jo tilført verden...
Bare vi kvitter oss med stresset og kjøpeplikter.
Jeg ønsker meg gode minner til jul!



Btw et kart over kristne peeps globalt:
Vi får se får se hvilken farge Norge har etter de greiene med revurdering av den norske statskirka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... Grunnen til at julafta vert feira når den vert, er at heidiningane tidlegare hadde lysfest på den tida. For å få desse med på den nye skikken, eller for å kristne dei, alt etter korleis du vil sjå det, la dei ein del av dei kristne høgtidene til tider då heidningane opphavleg hadde andre festar. Så vi feirar nok ikkje jul berre fordi vi bur i eit kristent land. :)

Anonym sa...

Du burde se denne grafen,(og kidemateriale)